DE TECHNIEK VAN DE KOPPELOMVORMER

De koppelomvormer zorgt voor een vloeibare verbinding tussen de motor en de aangedreven wielen. Deze zijdezachte krachtoverbrenger bestaat uit drie hoofdonderdelen (een pomp-, een turbine- en een statorwiel) die gemonteerd zijn in een sterke, vloeistofdichte behuizing. De motor drijft de pomp aan met daarin de transmissievloeistof. Zodra het toerental toeneemt, wordt die vloeistof door de centrifugaalkracht uit de pomp in het turbinewiel geslingerd en daardoor worden de schoepen van die laatste aangedreven. De turbine draait nu ook rond. De stator, een complexe ring, zorgt ervoor dat de olie niet snel uit de turbine weg kan stromen en houdt zo de druk hoog. Dat verbetert de verbinding. Om de stroming tussen de pomp en de turbine op gang te kunnen houden zal de pomp altijd iets sneller moeten draaien dan de turbine. De vloeistofverbinding is door zijn natuur min of meer flexibel en dat zorgt altijd voor enige slip (ongeveer zo’n 10%) en dus rendementsverlies.

Vraag hier meer informatie aan.

koppelomvomer

De koppelomvormer

Back to Top

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/converte/public_html/wp-includes/functions.php on line 3398