Een revisie van een koppelomvormer is een vak apart en kunt u het beste overlaten aan specialisten. Daar is immers jarenlange ervaring voor nodig. Het is niet alleen een kwestie van demonteren en de defecte onderdelen vervangen.
Zoals geschreven, is dit de grote donut aan het begin van de versnellingsbak. Deze is voor de automatische transmissie wat de droge plaatkoppeling is voor de manuele tranmissie. De koppelomvormer verbindt de versnellingsbak met de motor en doet dit met de nodige zachtheid. De koppelomvormer bestaat uit twee schoepenwielen: het pompwiel, dat met de motor verbonden is, en het turbinewiel, dat met de versnellingsbak verbonden is, zoals je in onderstaande figuur kunt zien. Er is geen fysische verbinding tussen pompwiel en turbinewiel, maar de koppelomvormer is wel gevuld met olie.

Hoe gaat het overdragen van het motorkoppel naar de versnellingsbak nu in z’n werk? Doordat het pompwiel met de motor verbonden is, draait hij rond. Hierdoor wordt de olie in het pompwiel naar buiten geslingerd en stroomt zo het turbinewiel binnen. De olie raakt dan de schoepen van het turbinewiel waardoor deze laatste begint te draaien en de auto vertrekt. Zoals de tekening illustreert, maakt de olie in de koppelomvormer rondjes. Dit proces begint reeds te lopen, wanneer de motor draait. Vandaar ook dat een auto met automatische transmissie al begint te kruipen wanneer je de rem lost.

koppelomvomer-techniek

Een component uit bovenstaande tekening heb ik nog niet besproken, namelijk de stator die tussen turbinewiel en pompwiel is gemonteerd. Zonder stator zou de koppelomvormer erg onefficiënt zijn, want bij het vertrekken zou ie zeer hard doorslippen. Doordat de stator stilstaat geeft ie de oliestroming een extra duwtje in de rug, en hierdoor wordt het doorgegeven koppel verhoogt ter compensatie van de slechte efficiëntie. De stator helpt enkel wanneer de koppelomvormer veel doorslipt, dit is bij het vertrekken en hernemen. Wanneer je aan constante snelheid rijdt zou de stator de oliestroming zelfs tegenwerken. Vandaar dat de stator met een vrijloopkoppeling (one way clutch op de tekening) is uitgerust. Wanneer de slip klein is, kan zo de stator mee ronddraaien en hindert hij de oliestroming niet.

Intrinsiek aan de werking van de koppelomvormer is dat het pompwiel steeds sneller draait als het turbinewiel. Er is m.a.w. steeds slip en zo gaat een deel van het vermogen verloren. Ik moet er geen tekening bij maken dat dit niet gunstig is voor het verbruik. Vandaar dat een koppelomvormer tegenwoordig is uitgerust met een lock-up koppeling. Wanneer het snelheidsverschil tussen pompwiel en turbinewiel klein is (dit gebeurt wanneer je aan constante snelheid rijdt of traag accelereert), verbindt de lock-up koppeling het turbinewiel met het pompwiel. Daardoor draaien zij aan dezelfde snelheid en is er geen vermogensverlies in de koppelomvormer.

Vraag hier meer informatie aan.

 

Back to Top